Boganmeldelser

Herunder er anmeldelserne af bogen Sæt matematik i bevægelse samlet, så du let kan få indblik i bogens kvalitet.

Klik for at læse:

FAGGBLADET

FOLKSEKOLEN

" indeholder et overflødighedshorn af forskelligartede aktiviteter. 

Jeg vil gerne opfordre til at tage bogen og ikke mindst dens budskab til jer"

Læs mere

LEKTØRUDTALELSE

"Citatet fra hjerneforsker Kjeld Fredens, "Vi skal have matematik ind i kroppen, men det sker først når kroppen er i matematikken", passer særdeles godt til denne bog".

Læs mere

Materialevurdering

Kort om bogen

Lærere, pædagoger og andre undervisere i matematik i 0.-6. kl. får her en spændende bog med 31 lege og 12 udeaktiviteter til at praktisere en undervisningsform, hvor leg og bevægelse er vigtige elementer for at opnå en større faglighed.

Beskrivelse

Bogen pointerer vigtigheden af variation i undervisningen ved inddragelse af bevægelse og er skrevet for at være en kogebog for de mange undervisere, der synes, at det er svært og tidskrævende. Bogen er tænkt som en hjælp til at komme i gang, også med egne idéer. Den er inddelt i tre dele: "Inden du går i gang", som er en kort introduktion, "Lege", som indeholder 31 lege udformet til faget matematik og "Udeaktiviteter", der beskriver 12 udeaktiviteter med forskellige tilgange til matematik. Under legenes navn er der redegjort for tre til seks forskellige faglige fokus, fx forstå omkredsen af en firkant, at sige en tabel bagfra og at vurdere sandsynligheden for et udfald.

Vurdering

Citatet fra hjerneforsker Kjeld Fredens, "Vi skal have matematik ind i kroppen, men det sker først når kroppen er i matematikken", passer særdeles godt til denne bog. Bogen er let tilgængelig, og det er nemt at få overblik takket være de mange afsnitsinddelinger. Forklaringerne er enkle med supplerende tegninger. Det er et stort plus, at der bag i bogen er et indeks med matematikfagligt fokus, der er inddelt i tre matematiske kompetenceområder: Tal og algebra, geometri og måling samt statistik og sandsynlighed.

- Lektørudtalelse af Boy Olesen

 

Død over "røv til sæde-matematik"

Udeskole styrker elevernes læring og trivsel, viser forskningen. Men mange skoler hæmmes af deres begrænsede faciliteter, og af at det er resursekrævende at tage eleverne med på tur ud i naturområder for at holde udeskole.

Bliver man bedre til matematik af at klatre i træer? Med folkeskolereformen og senest Covid-19 er der i den grad sat fokus på betydningen af varierede undervisningsformer og bevægelsesaktiviteter i undervisningen, også den understøttende af slagsen. Både til at styrke læringen og sundheden og som afbræk i undervisningen.

"Sæt matematik i bevægelse - Fagligt fokuserede lege og udeaktiviteter målrettet undervisning i 0.-6. klasse" indeholder et overflødighedshorn af forskelligartede aktiviteter.

Bogen indledes med et kort afsnit om vigtigheden af bevægelse i undervisningen. Fysisk aktivitet fremmer læringen, hvis den indgår målrettet i den faglige undervisning. Elevernes evne til at tænke og lære udvikler sig med afsæt i kroppen. Når elever i læringssituationer er så optagede, at de glemmer tid og sted, oplever de at være i flow. Og når de leger, glemmer de, at det faglige indhold kan føles kedeligt eller svært. Bogens opgaver tager udgangspunkt i, at bevægelse skal være en integreret del af den faglige undervisning. Legene skal være en visuel understøttelse og lægge op til sproglig aktivitet, der understøtter læringen.

Resten af bogen består af tre dele: Del et er forberedelse til aktiviteterne og tydeliggør, at det er det matematikfaglige fokus, som er omdrejningspunktet, samtidig med at rammerne skaber grobunden for succesfuld udeundervisning. Del to indeholder 39 forskellige matematikfaglige bevægelseslege med brugervejledning, fagligt fokus og forskellige forslag til variation, eventuelle rekvisitter, og hvad du som lærer skal have forberedt inden timen. Det kan være print af aktivitetskort fra bogens hjemmeside. Del tre består af en række forskelligartede matematikaktiviteter, som kan gennemføres i skolegården eller nærmiljøet.

Jeg vil gerne opfordre til at tage bogen og ikke mindst dens budskab til jer. Undersøgelser peger klart på, at udeskole kan understøtte elevernes faglige udvikling og trivsel. Måske vigtigst af alt er de i højere grad motiveret for skolearbejdet, når de undervises ude. Matematiske færdigheder bruges på andre måder, når de måler åens bredde eller parkeringspladsens areal, og relationer til de andre elever udvides. Det betyder ikke, at det nødvendigvis er godt at være ude hele tiden.

Så ja, man kan blive bedre til matematik ved at klatre i træer.

- Ole Haubo Christensen, Fagbladet Folkeskolen.dk

 

Læring i Bevægelse

Tlf.: 6130 3157

mail: laeringibevaegelse(a)gmail.com

CVR: 39497484

Læring i Bevægelse
  • White Facebook Icon

2020